Beden Eğitim
Beden eğitimi öğretim programının temel amacı; bireyin fiziksel, devinişsel, bilişsel, duygusal ve toplumsal gelişimine katkıda bulunmak, yaşam boyu fiziksel etkinliklere katılmasını sağlamaktır.
Beden Eğitimi Programı, öğrencilerin yaşamlarında kullanabilecekleri temel, özelleşmiş spora özgü hareket becerileri ile fiziksel etkinliklere özgü bilgileri, duygusal ve toplumsal özellikleri kazanmaları ve sağlığı geliştirici fiziksel etkinliklere yaşam boyu etkin katılım sağlamaları amacıyla uygulanmaktadır.
Bilişim Teknolojileri
Bilişim Teknolojilerinin eğitim ortamlarına aktarılması, her geçen gün önem kazanmaktadır. Bilişim Teknolojilerinin eğitimde başarılı kullanımı, müfredat programlarının disiplinler arası işbirliği içinde yürütülmesine bağlıdır. Bu kapsamda derslerimizde teknoloji kullanımının öğrenci başarısını, uzun dönemde de öğrenimin başarısını sağlayabilmesi için teknolojiyi geleneksel eğitim senaryoları içinde kullanması yerine, yeni öğrenim felsefesi doğrultusunda kullanmaktayız.
Okulumuzdaki Bilişim Teknolojileri ve Bilgisayar Destekli Öğretim saatleri branş dersleri ile işbirliği içinde yapılmaktadır.
Bilişim Teknolojileri saatlerinde, temel teknoloji okuryazarlığı becerileri kazandırabilmek için "Teknoloji ile Zenginleştirilmiş Proje Tabanlı Etkinlikler" yapılmaktadır.
Bilgisayar Destekli Öğretim saatleri, branş derslerine takviye ve tekrar amaçlı olarak düzenlenmektedir. Sınıf düzeyine uygun aktiviteler ile öğrencilerimizin konuları pekiştirmeleri sağlanmaktadır. Bu aktiviteler, öğrenci ihtiyaçlarından yola çıkılarak öğrenen merkezli stratejileri destekleyecek şekilde düzenlenmektedir.
3. - 4. sınıf düzeyinde öğrencilerimizin bilgi ve yaş düzeyine uygun olarak hazırladığımız öğretim programlarımızın temel amaçları;
- Öğrencilerimizin üst düzey düşünme becerilerini ve yaratıcılıklarını ortaya çıkarmak ve geliştirmek,
- Öğrencileri temel bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilen, çeşitli amaçlara yönelik uygulama programları hakkında bilgi ve becerilere sahip bireyler olarak yetiştirmek,
- Bilgisayar okur-yazarlığını yaşam boyu süren bir süreç olarak kavramalarını sağlamak,
- Öğrencilerin bilişim teknolojisinin sunduğu imkânları sadece derslerinde kullanmayıp, günlük hayatın her alanında da etkin biçimde kullanmalarını sağlamak,
- Bilişim teknolojileri araçlarını doğru bilgiye ulaşmada, bilgiyi örgütlemede ve bilgiyi sunmada etkin olarak kullanmalarını sağlamak,
- Problem çözme, iletişim, araştırma ve sorgulama konularında öğrencilerimizi geliştirmeyi,
- İnternet'i etkin kullanmayı sağlamak,
- Kelime işlem, sunum, masaüstü yayıncılık, veri tabanı, hesaplama-tablolama, çizim ve web tasarımı programlarını disiplinler arası işbirliği ile yapılan projelerle günlük hayatta kullanmalarını sağlamak
- Bilişim Teknolojileri araçlarıyla verileri toplama, yorumlama ve bu verileri kullanabilmelerini sağlamaktır.
İlkokulumuzda 1 bilgisayar laboratuvarımız bulunmaktadır. Her öğrencinin bireysel kullanımını sağlayacak şekilde laboratuvarda 24 adet öğrenci bilgisayarı bulunmaktadır. Projeksiyon cihazı, tarayıcı ve yazıcı gibi donanımlarla eğitim ortamı zenginleştirilmiştir.
Fen Bilimleri
Fen Bilimleri Dersinde öncelikli hedefimiz öğrencilerimizin fen okuryazarı olarak yetişmesini sağlamaktır. Bu hedefimize ulaşmaya çalışırken Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nın temel amaçlarını kendimize yol gösterici olarak belirlemekteyiz. Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nın temel amaçları;
- Astronomi, biyoloji, fizik, kimya, yer ve çevre bilimleri ile fen ve mühendislik uygulamaları hakkında temel bilgiler kazandırmak,
- Doğanın keşfedilmesi ve insan-çevre arasındaki ilişkinin anlaşılması sürecinde, bilimsel süreç becerileri ve bilimsel araştırma yaklaşımını benimseyip bu alanlarda karşılaşılan sorunlara çözüm üretmek,
- Birey, çevre ve toplum arasındaki karşılıklı etkileşimi fark ettirmek; toplum, ekonomi ve doğal kaynaklara ilişkin sürdürülebilir kalkınma bilincini geliştirmek,
- Günlük yaşam sorunlarına ilişkin sorumluluk alınmasını ve bu sorunları çözmede fen bilimlerine ilişkin bilgi, bilimsel süreç becerileri ve diğer yaşam becerilerinin kullanılmasını sağlamak,
- Fen bilimleri ile ilgili kariyer bilinci ve girişimcilik becerilerini geliştirmek,
- Bilim insanlarınca bilimsel bilginin nasıl oluşturulduğunu, oluşturulan bu bilginin geçtiği süreçleri ve yeni araştırmalarda nasıl kullanıldığını anlamaya yardımcı olmak,
- Doğada ve yakın çevresinde meydana gelen olaylara ilişkin ilgi ve merak uyandırmak, tutum geliştirmek,
- Bilimsel çalışmalarda güvenliğin önemini fark ettirerek güvenli çalışma bilinci oluşturmak,
- Sosyobilimsel konuları kullanarak muhakeme yeteneği, bilimsel düşünme alışkanlıkları ve karar verme becerileri geliştirmek,
- Evrensel ahlak değerleri, millî ve kültürel değerler ile bilimsel etik ilkelerinin benimsenmesini sağlamak.
Belirtilen amaçlar doğrultusunda Fen Bilimleri dersinde öğrencilerimize, bilimsel süreç becerileri, yaşam becerileri, mühendislik ve tasarım becerilerini kazandırmayı hedeflemekteyiz.
Görsel Sanatlar
Eğitim yaklaşımımız, hazırlık sınıflarından itibaren görsel hafıza oluşturmaya yöneliktir. Derslerimizde, öğrencilerimizin; sanatçıları tanımaları, eser incelemeleri, terminolojiyi günlük hayatta kullanma becerisi kazanmaları ve estetik düşünme tarzını geliştirmeleri hedeflenir.
Eğitimci, teknik beceri konusunda yönlendirici olurken farklı disiplinleri bir arada kullanması beklenen öğrenci; sorgulayıcı, farklı açıları yakalayabilen, kurgu yapabilen, soyut düşünme becerisini somuta taşıyan bir kimlik taşır.
Sene içinde yapılan tüm çalışmalar değerlendirilir. Temalı yaklaşımlar çeşitli yarışmalara toplu katılımları mümkün kılar. "Her Seneye Bir Resssam" projesi dâhilinde bu sene, CHAGALL temasında tüm seviyelerde uygulamalar yapılacaktır. Sene içerisinde çeşitli sergiler açılarak yapılan çalışmalar paylaşılır. Ankara ve İstanbul'daki Müze ve Galerilerdeki süreli ve devamlı sergiler takip edilir.
Hayat Bilgisi
Okula başlamadan önce çocukların dünyası, aileleriyle ve ailelerin çocuklara sağlayabildiği olanaklarla sınırlıdır. Okul, çocuklara yeni fırsatlar sunarak onların daha geniş bir dünyaya açılmalarını sağlar. Çocuklar da okulla birlikte yeni insanlar tanımaya ve yeni deneyimler edinmeye başlarlar. Hayat Bilgisi dersi, çocukların hem kendilerini hem de içinde yaşadıkları toplumu ve dünyayı tanımaları için oluşturulmuş bir derstir.
İlkokul çağındaki öğrencilere birey, toplum ve doğa ekseninde temel bilgi, beceri ve değerler kazandırmayı hedefleyen Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı çerçevesinde öğrenciler;
- Kendini ve yaşadığı çevreyi tanır.
- Aile ve toplumun temel değerlerine sahip olur.
- Millî, manevi ve insani değerleri yaşantısal hâle getirir.
- Kişisel gelişimini sağlamak için yapması gerekenlerin farkında olur.
- Kişisel bakım becerilerini geliştirir.
- Sağlıklı ve güvenli yaşam sürme bilinci edinir.
- Sosyal katılım becerisi kazanır.
- Zamanı ve mekânı algılama becerisi edinir.
- Kaynakları verimli kullanma becerisi geliştirir.
- Öğrenmeyi öğrenme becerisi kazanır.
- Temel düzeyde bilimsel süreç becerilerini kazanır.
- Ülkesini sever, tarihî ve kültürel değerlerini yaşatmaya istekli olur.
- Doğaya ve çevreye karşı duyarlı olur.
- Bilgi ve iletişim teknolojilerini amacına uygun olarak kullanır.
İfadelerini konu edilen genel amaçlar yer almaktadır.
Ayrıca Hayat Bilgisi dersi kapsamında öğrencilerin Fen Bilgisi dersine olumlu tutum geliştirmeleri sağlamak için bilimsel süreç becerilerinin göz önünde bulundurulduğu, eğlenerek doğayı ve bilimi tanıttığımız 1 ve 2.sınıf seviyesinde iki haftada bir ders olarak "Bilime Yolculuk" dersleri yapılmaktadır.
Matematik
Okulumuz Matematik Dersi kapsamında öğrencilerimiz İlkokul 4. Sınıfa kadar “Sayılar ve işlemler, geometri, veri işleme, ölçme” üst başlıkları dahilinde çalışmalara dahil olmaktadırlar.
1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu’nda belirlenmiş olan Genel Amaçlar ve Temel İlkeler doğrultusunda Matematik Dersi Öğretim Programı'nın amaçları doğrultusunda öğrencilerimiz;
- Matematiksel okuryazarlık becerilerini geliştirebilecek ve etkin bir şekilde kullanabilecektir.
- Matematiksel kavramları anlayabilecek, bu kavramları günlük hayatta kullanabilecektir.
- Problem çözme sürecinde kendi düşünce ve akıl yürütmelerini rahatlıkla ifade edebilecek, başkalarının matematiksel akıl yürütmelerindeki eksiklikleri veya boşlukları görebilecektir.
- Matematiksel düşüncelerini mantıklı bir şekilde açıklamak ve paylaşmak için matematiksel terminolojiyi ve dili doğru kullanabilecektir.
- Matematiğin anlam ve dilini kullanarak insan ile nesneler arasındaki ilişkileri ve nesnelerin birbirleriyle ilişkilerini anlamlandırabilecektir.
- Üstbilişsel bilgi ve becerilerini geliştirebilecek, kendi öğrenme süreçlerini bilinçli biçimde yönetebilecektir.
- Tahmin etme ve zihinden işlem yapma becerilerini etkin bir şekilde kullanabilecektir.
- Kavramları farklı temsil biçimleri ile ifade edebilecektir.
- Matematiği öğrenmede deneyimleriyle matematiğe yönelik olumlu tutum geliştirerek matematiksel problemlere öz güvenli bir yaklaşım geliştirecektir.
- Sistemli, dikkatli, sabırlı ve sorumlu olma özelliklerini geliştirebilecektir.
- Araştırma yapma, bilgi üretme ve kullanma becerilerini geliştirebilecektir.
- Matematiğin sanat ve estetikle ilişkisini fark edebilecektir.
- Matematiğin insanlığın ortak bir değeri olduğunun bilincinde olarak matematiğe değer verecektir.
ODTÜ GV Özel Denizli İlkokulu olarak, matematik dersinde öğrencilerin bireysel farklılıklarını ihmal etmeden, öğrencilerin önceki öğrenmeleri tespit edip, yeni matematiksel kavramları önceki kavramların üzerine inşa etmeleri için fırsatlar sunarak ve cesaretlendirerek, yeni kavramların öğretiminde ve yapılacak olan değerlendirmelerde mümkün olduğu ölçüde somut materyaller kullanarak, sayı kartları, onluk bloklar, kesir takımları, basit günlük materyallerden elde edilecek çeşitli modeller vb. süreçte aktif olarak kullanarak, öğretim sürecinde kavramları nasıl yapılandırdıklarını sergilerken, bireysel ve bireylerarası iletişimlerini destekleyerek matematiğin hayatın bir parçası olduğu unutmadan matematiğe karşı olumlu tutum geliştirmelerini hedeflemekteyiz.
Müzik
Müzik dersi'nin amacı, öğrencilerin müzik etkinliklerini yaparak, yaşayarak müziği hayatlarının ayrılmaz bir parçası hâline getirmek ve müzik yoluyla öğrencilerin;
- Kendisi ve çevresiyle barışık,
- Ulusal ve uluslararası kültürleri tanıyan,
- Vatan ve millet sevgisine sahip,
- Çevresindeki olaylara, değişim ve gelişmelere duyarlı,
- Güzel sanatların her türüne açık,
- Mutlu, kişilikli ve öz güveni olan bireyler olarak yetişmelerini sağlamaya yöneliktir.
Sosyal Bilgiler
Sosyal bilgiler dersinde hedeflediğimiz noktalar, 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen Türk Millî Eğitimi’nin Genel Amaçları ve Temel İlkeleri ile de uyum sağlamaktadır. Sosyal Bilgiler dersinin amaçları;
- Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olarak vatanını ve milletini seven, haklarını bilen ve kullanan, sorumluluklarını yerine getiren, millî bilince sahip birer vatandaş olarak yetişmeleri,
- Atatürk ilke ve inkılaplarının, Türkiye Cumhuriyeti’nin sosyal, kültürel ve ekonomik kalkınmasındaki yerini kavrayıp demokratik, laik, millî ve çağdaş değerleri yaşatmaya istekli olmaları,
- Hukuk kurallarının herkes için bağlayıcı olduğunu, tüm kişi ve kuruluşların yasalar önünde eşit olduğunu gerekçeleriyle bilmeleri,
- Türk kültürünü ve tarihini oluşturan temel öge ve süreçleri kavrayarak millî bilincin oluşmasını sağlayan kültürel mirasın korunması ve geliştirilmesi gerektiğini kabul etmeleri,
- Yaşadığı çevre ile dünyanın genel coğrafi özelliklerini tanıyarak insan ile çevre arasındaki etkileşimi açıklamaları ve mekânı algılama becerilerini geliştirmeleri,
- Doğal çevrenin ve kaynakların sınırlılığının farkına varıp çevre duyarlılığı içerisinde doğal kaynakları korumaya çalışmaları ve sürdürülebilir bir çevre anlayışına sahip olmaları,
- Doğru ve güvenilir bilgiye ulaşma yollarını bilen bireyler olarak eleştirel düşünme becerisine sahip olmaları,
- Ekonominin temel kavramlarını anlayarak kalkınmada ve uluslararası ekonomik ilişkilerde millî ekonominin yerini kavramaları,
- Çalışmanın toplumsal yaşamdaki önemine ve her mesleğin gerekli ve saygın olduğuna inanmaları,
- Farklı dönem ve mekânlara ait tarihsel kanıtları sorgulayarak insanlar, nesneler, olaylar ve olgular arasındaki benzerlik ve farklılıkları belirlemeleri, değişim ve sürekliliği algılamaları,
- Bilim ve teknolojinin gelişim sürecini ve toplumsal yaşam üzerindeki etkilerini kavrayarak bilgi ve iletişim teknolojilerini bilinçli kullanmaları,
- Bilimsel düşünmeyi temel alarak bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma ve üretmede bilimsel ahlakı gözetmeleri,
- Toplumsal ilişkileri düzenlemek ve karşılaştığı sorunları çözmek için temel iletişim becerileri ile sosyal bilimlerin temel kavram ve yöntemlerini kullanabilmeleri,
- Katılımın önemine inanmaları, kişisel ve toplumsal sorunların çözümü için görüşler belirtmeleri,
- İnsan hakları, ulusal egemenlik, demokrasi, laiklik, cumhuriyet kavramlarının tarihsel süreçlerini ve günümüz Türkiye’si üzerindeki etkilerini kavrayarak yaşamını demokratik kurallara göre düzenlemeleri,
- Millî, manevi değerleri ile evrensel değerleri benimseyerek erdemli insan olmanın önemini ve yollarını bilmeleri,
- Ülkesini ve dünyayı ilgilendiren konulara duyarlılık göstermeleri,
- Özgür birer birey olarak fiziksel, duygusal özelliklerinin; ilgi, istek ve yeteneklerinin farkına varması amaçlanmaktadır.
Türkçe
Türkçe Dersi Öğretim Programı, öğrencilerin hayat boyu kullanabilecekleri dinleme/izleme, konuşma, okuma ve yazma ile ilgili dil becerilerini ve zihinsel becerileri kazanmaları, bu becerileri kullanarak kendilerini bireysel ve sosyal yönden geliştirmeleri, etkili iletişim kurmaları, Türkçe sevgisiyle, istek duyarak okuma ve yazma alışkanlığı edinmelerini sağlayacak şekilde bilgi, beceri ve değerleri içeren bir bütünlük içinde yapılandırılmıştır. Türkçe Dersi Öğretim Programı; dil becerilerinin ve yeterliliklerinin geliştirilmesini, diğer tüm alanlarda öğrenme, kişisel ve sosyal gelişme ile mesleki becerileri edinmenin ön şartı olarak kabul etmektedir. Tematik yaklaşım esas alınarak hazırlanan öğretim programında okuma ve yazma kazanımları metin içi, metin dışı ve metinler arası okuma yoluyla anlam oluşturmayı sağlayacak şekilde yapılandırılmıştır. Birinci sınıftan sekizinci sınıfa kadar kazanımların yapısı ve hiyerarşisi, öğrencilerin temel dil becerilerinin yanı sıra üst düzey bilişsel becerilerini geliştirmelerine katkı sağlayacak şekilde düzenlenmiştir. Öğrencilerin gelişim özellikleri göz önünde bulundurularak dil bilgisi ve yazım kuralları ile ilgili kazanımlar artan bir yoğunluk içinde ve aşamalı olarak yapılandırılmıştır.
1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen Türk Millî Eğitiminin Genel Amaçları ve Temel İlkeleri doğrultusunda hazırlanan Türkçe Dersi Öğretim Programı ile öğrencilerin;
- Dinleme/izleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerinin geliştirilmesi,
- Türkçeyi, konuşma ve yazma kurallarına uygun olarak bilinçli, doğru ve özenli kullanmalarının sağlanması,
- Okuduğu, dinlediği/izlediğinden hareketle, söz varlığını zenginleştirerek dil zevki ve bilincine ulaşmalarının; duygu, düşünce ve hayal dünyalarını geliştirmelerinin sağlanması,
- Okuma yazma sevgisi ve alışkanlığını kazanmalarının sağlanması,
- Duygu ve düşünceleri ile bir konudaki görüşlerini veya tezini sözlü ve yazılı olarak etkili ve anlaşılır biçimde ifade etmelerinin sağlanması,
- Bilgiyi araştırma, keşfetme, yorumlama ve zihinde yapılandırma becerilerinin geliştirilmesi,
- Basılı materyaller ile çoklu medya kaynaklarından bilgiye erişme, bilgiyi düzenleme, sorgulama, kullanma ve üretme becerilerinin geliştirilmesi,
- Okuduklarını anlayarak eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmelerinin ve sorgulamalarının sağlanması,
- Türk ve dünya kültür ve sanatına ait eserler aracılığıyla estetik ve sanatsal değerleri fark etmelerinin ve benimsemelerinin sağlanması amaçlanmıştır.
İlk Okuma-Yazma Öğretimi
Hayata ve geleceğe hazır bireylerin yetiştirildiği okulumuzda, ilk okuma-yazma öğretiminin amacı; okuma ve yazma becerilerin kazandırılmasının yanı sıra; düşünme, anlama, sıralama, sorgulama, sınıflama, ilişki kurma, analiz-sentez yapma ve değerlendirme gibi zihinsel becerilerin de geliştirilmesini içermektedir.
Yeni Türkçe Öğretim Programı'nda ilk okuma - yazma öğretimine ayrı bir önem verilmiş ve yöntem olarak Ses Temelli Cümle Yöntemi'nin kullanılması ön görülmüştür.
Programda ilk okuma-yazma öğretimi, Türkçe öğretiminin beş öğrenme alanı ile birlikte ele alınmıştır. Bunlar dinleme, okuma, konuşma, yazma, görsel okuma ve görsel sunudur.
Ses Temelli Cümle Yöntemi'nde, ilk okuma-yazma öğretimine seslerle başlanmaktadır. Anlamlı bütün oluşturacak birkaç ses verildikten sonra seslerden hecelere, hecelerden sözcüklere ve sözcüklerden tümcelere ulaşılmaktadır. Yazı öğretiminde de, öğrencilerin gelişimine uygun olan dik temel yazı harfleri kullanılmaktadır.
İngilizce Öğretim Programı
İlkokul İngilizce öğretim programımız, ana sınıfından 4. sınıfın sonuna kadar sarmal bir yapıda ilerlemekte ve öğrencilerimize yabancı dil öğrenme motivasyonu ve sevgisi aşılanmasını amaçlanmaktadır. Öğrencilerin sürece daha aktif katılımlarını sağlamak amacıyla, öğrenme-öğretme sürecinde gerçekleştirilen tüm etkinliklerde, öğrencilerin ilgi alanları, gelişimsel özellikleri, bireysel farklılıkları ve öğrenme stilleri göz önünde bulundurulmuştur. Bütün seviyelerde, yaparak - yaşayarak öğrenme ilkesinden hareketle öğrencilerin derse etkin katılımı desteklenmektedir. Öğrencilerin dili eğlenerek, yaparak ve yaşayarak edinmeleri, kuralları kendilerinin keşfetmeleri ile dil kullanımının daha etkin kılınması hedeflenmektedir.
Dinleme, konuşma, okuma, yazma gibi dil becerilerinin yanı sıra eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini hedefleyen öğretim programımız tasarlanırken, Avrupa Ortak Başvuru Metninin A2 düzeyi için bütüncül basamakta belirlediği kazanımlar ve
“Global Scale of English” ölçümleme sistemindeki skala göz önünde bulundurulmuştur.
Ana sınıflarımızdan itibaren İngilizce öğretimi biri Türk, biri yabancı uyruklu olmak üzere iki öğretmenle sürdürülmektedir. Bütün derslerde, öğrendikleri dilin kültürünü tanımalarının yanı sıra iletişim becerilerini de en üst düzeyde geliştirmelerine olanak sağlanmaktadır. Programımızda İngilizce edebi metinlerin (şiir, kısa hikaye) önemli bir yer tutmasının nedeni, öğrencilerimizi İngilizce kitap okumaya ve eleştirel düşünmeye teşvik etmektir. Ayrıca, 2. sınıftan itibaren bütün seviyelerde kitap okumayı eğlenceli hale getiren, kitap okuma sevgisini kazandırmayı amaçlayan öğretim yazılımları kullanılmaktadır.
Yıl boyunca öğrencilerimizin gelişimleri süreç odaklı bir yaklaşımla, bireysel olarak izlenmektedir. Çeşitli ölçme araçları (portfolyo, quiz, proje vb.) kullanılarak yapılan değerlendirmelerdeki temel amaç, öğrencilerimizin dil becerilerinin gelişimlerini yakından izlemek ve geri bildirimler yoluyla başarılarını artırmaktır. Düzenli aralıklarla ana, 1, 2 ve 3. sınıflarımızdaki öğrencilerimize, tüm becerilere yönelik gelişimlerini yansıtan karneler verilmektedir. 4. sınıflarımızda ise yazılı sınav notlarını ve sözlü notlarını gösteren e-okul karneleri verilmektedir.